Muziek draagt op een unieke manier bij aan de ontwikkeling van kinderen, wetenschappelijk onderzoek toont dat keer op keer aan. Het bevordert bijvoorbeeld de sociaal-emotionele ontwikkeling en de ontwikkeling van het brein. Daarom is muziekon-derwijs op de basisschool (8-14 jr) zo belangrijk. Juist muziek legt een structurele basis voor empathie, sociale binding, kwa-liteit van leven, creativiteit, luisteren naar elkaar en openstaan voor verschillen: onmisbare menselijke waarden in onze maat-schappij. Muziek is overal, het is onderdeel van ons dagelijks leven. In de klas zorgt het voor een positief schoolklimaat, waar-in leerlingen zich afstemmen op elkaar. Muziek in de klas is dus geen vrijblijvende keuze, maar noodzakelijk!                                                                                                                                                                                                                             (bron: www.meermuziekindeklas.nl)


Ons Derde Project
Nu onze twee andere projecten, MHM Jeugdfestival en MHM Markt & Mu-ziek, succesvol gebleken en op weg zijn naar de 6e editie, hebben wij be-sloten ons derde (en voorlopig laatste) project op te starten. We hebben de afgelopen periode wat uitgetest en ervaring opgedaan op een basis-school en een BSO en zijn nu klaar voor ons jeugdproject gericht op alle kinderen in de leeftijd van 10 tot 15 jaar.


Projectplan 2024-2028
Thema is Samen Spelen.  De doelgroep, kinderen in de leeftijdscategorie
10 tot 14 jaar. Wanneer er een jeugdorkest is gevormd, gaan we ook naast het
 samen muziek maken, ook periodiek aandacht aan samen spelen/ sporten, om dit project nog leuker te maken voor de jonge deelnemers en een goede conditie is belangrijker als blazer. Maar ook leuke tripjes of uitjes behoren tot de mogelijkheden (op termijn), al dan niet in combi-natie met een optreden. 


Projectplan voorziet in vier fases.
Kennismaking
Tijdens de kennismaking worden de projectleider en de 'muziekdocent' voorgesteld en worden de instrumenten voor de eerste drie fases getoond waarmee de kinderen kennis kunnen maken. Wanneer de kinderen zich hebben aangemeld voor deelname, wordt hen een mondstuk van een trompet uitgereikt en starten zij met fase 1. 
Basisgroep 
fase 1:

(1.0) In deze fase leren zij hoe ze een verschillende tonen voortbrengen.
Dus een stukje techniek, de basis. Het mondstuk mag mee naar huis om te oefenen. Zodra dat lukt mooie ronde tonen te blazen, gaan ze over naar fase 1.1.
(1.1) Tegen inlevering van het mondstuk krijgen zij een hoorn uitgereikt. Zodra zij feilloos vier natuurtonen kunnen produceren, gaan ze door naar fase 2
Deadline: 6 weken. Einde kennismakingsperiode.

Startersgroep

Fase 2

(2.0) Nu worden de (Es-)hoorns omgeruild voor een kunststof oefentrom-pet. De beginselen van het lezen van een notenbalk wordt uitgelegd, we doen ritme-oefeningen en leren ze de ventielen te gebruiken. Het is de bedoeling dat er dagelijks thuis gerepeteerd wordt, gemiddeld 20-25 mi-nuten per dag, waarbij wij er op vertrouwen dat de ouders dat stimule-ren.  
(2.1) De notenbalk wordt in kleine stapjes uitgebreid door ventielnoten te te voegen en kunnen de eerste melodietjes ingestudeerd worden. De simpele korte muziekstukken worden telkens afgestemd op geleerde notenbalk en gebruik van de ventielen. Nu wordt er ook kennis gemaakt met mollen en kruizen.
(2.2) Nadat de volledige notenbalk is ingestudeerd en het gebruik van mollen en kruizen eigen is gemaakt, worden er muziekstukken van beken-de eigentijdse nummers aan het repertoire toegevoegd. Deze nummers worden gezamenlijk ingestudeerd onder leiding van een muziekdocent of ervaren muzikant.
(2.3)  Daar waar mogelijk/gewenst, worden de oefentrompet in overleg met de ouders omgeruild voor een studententrompet. Wanneer de groep in staat is drie muziekstukken te spelen, worden ouders en familieleden uitgenodigd voor een eerste groepsoptreden, het huiskameroptreden. 
(2.4) Met de maanden wordt langzaam het programma verder uitgebreid en zullen meer kinderen laten zien dat zij bepaalde stukken uit hun hoofd gaan spelen. De muzikantjes kunnen op een bepaald moment, nadat zij een tiental muziekstukken beheersen door naar fase 3.

Jeugdorkest
Fase 3:

In deze fase komen wat optredens in bv. de zorg denk aan de kinderafde-ling van het ziekenhuis of in een verzorgings-, verpleeg- of bejaardenhuis, in beeld. Natuurlijk gaan we voor deze groep 
het 1e groepsuitje plannen al dan niet in combinatie met een leuk optreden.
(3.1) Nu kan er ook gekozen worden voor een ander blaasinstrument, naast de trompet en bij beheersing i.p.v. de trompet. 
Bij deze stap kan het muzikantje, wanneer hij/zij het leuk vindt, overgaan naar een bugel, trom-bone, saxofons, bariton of bas.


Vanzelfsprekend worden de spel- en sportelementen naast de muziek niet vergeten, belangrijk voor de saamhorigheid, om lekker te bewegen en goed voor een stukje uithoudingsvermogen dat het blazen weer ten goede komt. 
Met de ervaring van de kleinschalige optredens in fase 3 kunnen de kin-deren (in overleg met de ouders) ervoor kiezen door te gaan naar fase 4. 

De groep vormt een muzikaal team en wellicht zelfs 
één muzikale familie. 
Wij richten naast onze stichting nu ook een muziekvereniging op. 

GRATIS Muziekles
Uitgangspunt voor ons is dat alle kinderen kunnen deelnemen, ongeacht afkomst, geloof, leeftijd en fi-nanciele achtergrond. Muziek is de taal van ons alle-maal. Ieder kind heeft er recht op om een instrument te leren spelen. Daarom willen wij dit project in begin-sel kosteloos aanbieden. Wij hebben een kleine reser-ve opgebouwd en ontvingen een mooie donatie, waar-mee we de eerste twee fases kunnen financieren. Wel vragen we een kleine vergoeding voor de instrumenten welke wij in bruikleen aanbieden, vanaf het moment dat de hoorn omgeruild wordt voor een trompet (fase
2). 

Voor fase 3 gaan we op zoek naar subsidies en lokale sponsoring voor uitbreiding en een stukje professiona-lisering. Dit betekent dat wij tijdens fase 2 op zoek gaan naar aanvullende financiële middelen bij fond-sen, overheden en via sponsoring door het bedrijfsle-ven. Om het overzichtelijk te houden beperken we ons voorlopig tot blaasinstrumenten. Slaginstrumenten (enkele stuks) kunnen in fase 3 toegevoegd worden aan de groep. Er is in fase 3 dan sprake van een jeugd-orkest met een brassbezetting.


Steun ons jeugdproject financieel. Maak uw donatie a.u.b. over naar NL59 ABNA 0826475485 t.n.v. Stichting Muziekliefhebbers Hollands Midden met als omschrijving MHM Jeugdproject. Hartelijk dank. 


Like de FB-pagina hier en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen


Briljant sponsor 2024


In fase 1.1 wordt na inlevering van het mondstuk een hoorn uitgereikt en de beginselen van het lezen van een noten-balk aangeleerd (2.0). 


Wanneer de kinderen laten zien de hoorn te beheersen door een aantal natuurtonen (4/5) te blazen, wordt de hoorn omgeruild voor een oefentrompet (fase 2.1). 


Daar waar mogelijk en gewenst wordt zeker voor de melodiepartij (trompet 1) de oefentrompet omgeruild voor een studententrompet (fase 2.3).

Zo wordt ruim voor het 'huiskameroptreden' een deel van de instrumenten 'geupdate' (op weg naar fase 3). 




Muziekvereniging MHM kent een betaalbaar lidmaatschap en zal een jeugdkorps op de been brengen die binnen en buiten onze regio optredens gaat verzorgen tijdens allerlei festiviteiten. 

Er worden aanvullende repetities gegeven (lopen) buiten de ge-bruikelijke locatie met ervaringsdeskundigen en gediplomeerde instructeurs en gaat er opgetredens plaats hebben, voor een groter publiek met nog meer leuke trips. Vanzelfsprekend wordt er uniforme kleding verstrekt voor de diverse optredens.

In fase 3.1 komen ook andere instrumenten in beeld, zoals de trombone, mellowfone, bariton, euphonium, bas en saxofoon. 



Met dit project zetten we weer iets unieks in de Nederlandse markt.


 gereserveerd voor Diamond Partner


In september 2024 startte het eerste proeftraject in de vorm van een 'MuziekBSO'met 13 deelnemers in de leeftijd van 6 tot 10 jaar. Hiervoor is een samenwerking aangegaan met Stichting Kinderopvang Haarlemmermeer bij locatie Braambos in Floriande, Hoofddorp op de dinsdagmiddag.  In de periode oktober/ december hebben we een aantal 'Muziekateliers' mogen invullen op de Christelijke Basisschool Klaver Vier (Floriande) voor kinderen in de leeftijd van 7 tot 12 jaar op de vrijdagmid-fdag. In januari 2025 zijn we een proeftraject gestart op de Breedte (Klaver4, De Brandaris en (BSO) Mirakels) met 15 deelne-mers in de leeftijd van 8 tot 12 jaar op de donderdagmiddag.
En nu dus ons MHM Jeugdproject op de donderdagavond in de wijk Toolenburg, met deelnemers uit de wijken Overbos, Floriande, Toolenburg en Bornholm in de leeftijd van 10 tot 15 jaar. 
Wilt u het project op de voet volgen, like dan 
onze Facebookpagina "Vrienden MHM Jeugdfestival". Like deze FB-pagina hier. 


gereserveerd voor

Gold Partner

Gold Partner

Gold Partner



Wordt ook partner (voor 3 jaar) van Stichting MHM en steun het MHM Jeugdproject Hoofddorp.
Meer informatie over partner worden van Stichting MHM
, klik hier


Na de zomervakantie van 2024 vond de eerste introductieles plaats. Tijdens de introductieles konden de kinderen kennis maken met het mondstuk en vertelden wij over het verloop van het leertraject met een omruil naar een hoorn en oefen-trompet.





Silver Partner MuziekBSO

Silver Partner MuziekBSO

Silver Partner MuziekBSO

Silver Partner MuziekBSO